Ana içeriğe atla

SON - İBBŞT




Distopik sinema filmlerini her zaman sevmişimdir. Pesimist bir karaktere sahip olduğumdandır muhtemelen ki gelecek hakkında pek de iyi düşünmüyorum. İnsanoğlunun kendi kendini yok edeceğine adım kadar eminim. Karanlık gelecek filmlerinde hayata tutunmak için sistemler geliştiren insanoğlunun yine sistem içinde yok oluşunu, doğa'yı hunharca kullananların yine doğa tarafından yok edilişini, her insanın karakterinde barındırdığı egonun, bencilliğin, makam arzusunun, para hırsının, doyumsuzluğun, merhametsizliğin yegane temsilcileri yöneticilerin toplumu ezmesi konusu hep ilgimi çekmiştir.

Ama şimdiye kadar distopik bir tiyatro oyunu seyretmemiştim.

Tüm bilgilerin ve tarihin, yazılı olan her şeyin kağıtlardan dijital ortama taşındığı, tüm basılı dokümanların toplanarak yok edildiği, insanların geçmişlerini ve benliklerini unutmaları için yavaş yavaş zehirlendiği, böylece ayakta kalan acımasız bir yönetimin hüküm sürdüğü bilinmeyen bir gelecekte geçiyor hikaye. Kulağa tanıdık geldiğine eminim. George Orwell'ın 1984'ünü okuduysanız bilirsiniz. Her yazılı kağıt imha makinesine atılmalı ve yok edilmelidir - ki böylece yazılı belgesi kalmamış toplumun  hafızası da yoktur- Bu merkezi imha sistemi bir tür kanalizasyon sistemi gibidir. Peki bu kağıtların nereye düştüğünü hiç düşündünüz mü? Peki orada kağıtları karıştıran birileri varsa? İsyancılar!!



Sahne tasarımı konusunda, kostüm tasarımında gayet başarılı bir oyun. Oyunculuklarda pürüzler hissetsem de anlatılmak isteneni sevdim. Tavsiye ediyorum. 



Oyunun fragmanını buradan izleyebilirsiniz.




Künye:

YAZAN
:ÖZGÜR KAYMAK
YÖNETEN
:ÖZGÜR KAYMAK
DRAMATURG 
:SİNEM ÖZLEK
MÜZİK
:AKIN SEVGÖR
SAHNE TASARIMI
:RIFKI DEMİRELLİ
KOSTÜM TASARIMI
:DUYGU TÜRKEKUL
IŞIK TASARIMI
:MUSTAFA TÜRKOĞLU
EFEKT TASARIM
:HARUN ÖZDAMAR
VİDEO TASARIM
:EMRE TURGAYLI
YÖNETMEN YARDIMCILARI
:ARDA ALPKIRAY, CANER ÇANDARLI
SÜRE
:110 dk. / İki Perde

OYUNCULAR
:EMRE ÇAĞRI AKBABA, TARIK KÖKSAL, MERT ASUTAY, ASLI MENAZ, ASLI ŞAHİN, AYŞEM YAĞMUR ULUSOY,CAN ALİBEYOĞLU, CEMAL AHHAN ŞENER, ERCAN DEMİRHAN, ONUR DEMİRCAN, ÖZGÜR ATKIN, VOLKAN ÖZTÜRK,NESLIHAN AYŞE ÖZTÜRK, ZEKİ YILDIRIM

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Reis Bey - İBBŞT

Reis bey; Necip Fazıl Kısakürek'in 1960 ihtilali ile hapishaneye düştüğünde dört duvar arasında yazdığı 3 tiyatro oyunundan biri. Bu yüzden olacak ki başrol gaddar, merhametsiz bir yargıç'ın yanlışlarından dönüp doğru yolu buluşunun hikayesi. Necip Fazıl'ın da bir iflah olmaz bir kumarbazken Allah'ı bulup alimliğe evrildiğini göz önüne alacak olursak, esere gerçek hayatından bir yansıma da diyebiliriz belki. Reis Bey, 1988 yılında Haluk Kurdoğlu'nun canlandırdığı Mesut Uçakan'ın yönetmenliğinde sinemaya da uyarlanmıştır. (NFK'nın benim edebiyat ve şiirle tanışmamı sağlayan kişi olduğunu da belirtmeden geçmemek isterim, ablamın şiir defterinde okuduğum Kaldırımlar adlı şiiri çok beğenmiş ve şiir okumaya-yazmaya başlamıştım, henüz ortaokuldaydım.) Oyun bu sezon geniş oyuncu kadrosuyla izleyici ile buluştu İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrolarında.  Başroldeki Selçuk Soğukçay usta oyunculuğunu konuşturuyor ve rolün hakkını veriyor, ara ara tüyl...

YEN - Tiyatro Craft

Efsane oyun. Bu yılın en iyilerinden. 3 arkadaş gittiğimiz tiyatro etkinlikleri arasında Oyun Atölyesi'nin "KUNDAKÇI"sından sonra ikinci sıraya yerleşti bu oyun. Oyun metni çok sert, travmatik, gerçek ama bi o kadar ince-naif-hassas. Ayaklarınızın dibinde kavga eden kardeşleri seyredip ardından gelen replikte kalbinizin bir boşluğa düşüp kıvrandığını hissediyorsunuz. Oyundan çıktığınızda dayak yemiş gibi yorgun hissediyorsunuz. Bunda 2 buçuk saat süren performansta ara verilmemesi de etkilidir belki. Gözünüz korkmasın. Oyun anında saatime bakıp 2 saat geçtiğini görünce şaşırdım. Zamanın nasıl geçtiğini unutabileceğiniz bir deneyim. Afife Jale Ödüllerinde; Yılın En Başarılı Yönetmen (Çağ Çalışkur)//Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu(Bora Akkaş)//Yardımcı Rolde Yılın En Başarılı Kadın Oyuncusu(Neslihan Yeldan)//Yılın En Başarılı Genç Kuşak Sanatçısı(Berker Güven ve İdil Sivritepe)//Yılın En Başarılı Prodüksiyonü dallarında aday olmasına rağmen eli boş dönmesi de üzücü...

Ölü Ozanlar Derneği - Tiyatro Kedi

Kültür Üniversitesi Oditoryumunda iş arkadaşlarımla izledik Ölü Ozanlar Derneği’ni. Bir arkadaşım haricinde kimse kitabını okumamıştı. Çoğumuz filmini izlemiştik elbette ki. Filmin başrolünü geçen yıllarda vefat eden Robin Williams üstlenmişti, çok iyi bir oyunculuk çıkarmıştı, ortalık bu filmin etkileyiciliği ile kasıp kavrulmuştu,  1989’da dört dalda Oscar’a aday olup sadece Tom Schulman’a En İyi Senaryo ödülünü getirmişti.  Hatırlamak isterseniz diye..  Bir edebiyat öğretmeninin mezun olduğu koleje yıllar sonra öğretmen olarak işe başlaması, öğrencilerini  yetiştirmek için  farkli bir eğitim yöntemi seçmesi  ve  şiir yoluyla   aralarında kurulan bağ üzerine derin bir eser olan bu metin tiyatro sahnesine bu ekip tarafından iyi yansıtılamamış ne yazık ki. Oyunculuklar konusunda değil bu eleştirim. Sorun metnin duygusunun izleyiciye aktarılamaması. Ayrıca sorunlar arasında; olayların izleyiciye alelacele aktarılması, -ki bunda elbette...